TRADUEIX-ME

diumenge, 6 de desembre del 2015

ENTREVISTA A LA MEVA ÀVIA : TERESA ZARAGOZA

La meva àvia, Lozoya Teresa Zaragoza Esteve, va néixer el 31 d’octubre del 1938 a Callosa del Segura, Alacant. Durant la seva infància va viure amb els seus pares, Manuel i Ángeles, i les seves tres germanes petites. En aquest temps va viure a diferents llocs, fins que va arribar a Badalona, i després a Barcelona, on resideix actualment.

Des que vas néixer fins que vas arribar a Badalona, en quins altres pobles vas viure?

Vaig néixer a Callosa del Segura, Alacant, i tres anys després de néixer jo va arribar al món la meva germana Maria. Quan tenia quatre anys ens en vam haver d’anar a Terol, Aragó, on va néixer la meva germana Pilar. Llavors jo tenia set anys. A Terol vam estar cinc anys, i després vam haver de traslladar-nos a Paterna, València on va néixer la meva germana Fátima quan jo tenia 10 anys. Finalment, vam anar a viure a Badalona on vam estar fins que cadascuna va marxar de casa.
Per què havíeu de viatjar tant?
Perquè el meu pare treballava a una empresa que tenia fàbriques a diferent llocs d’Espanya, i els seus caps el canviaven de fàbrica i de població molt sovint.
Quan vas arribar a Badalona, quina impressió et va donar?
En general em va agradar, però com que vivíem una mica als afores i jo estava acostumada a viure al centre, no em va agradar que visquéssim allunyats.
Quins inconvenients i quines coses bones pensaves quan et deien que te n’havies de tornar a canviar de poble?
Mai tenia ganes de marxar perquè perdia els amics i tot el que coneixia. Els canvis també em costaven perquè no sabia res del poble on anava i m’havia d’acostumar a tot de nou.
Amb tantes anades i vingudes, vas poder anar a l’escola?
Poc temps, entre tots els anys, uns sis o set cursos, però la meitat de les classes no anava, perquè m’havia d’ocupar d’algunes feines de casa. Tot i així, m’agradava molt anar a l’escola i aprendre coses noves.
Havies d’ocupar-te molt de les teves germanes? T’agradava  estar amb elles?
 Sí, me n’havia d’ocupar molt, d’elles. Quan eren petites les cuidava jo, si no anava a comprar per la meva mare. Quan van ser més grans, jo les acompanyava a l’escola, les pentinava, les ajudava gairebé en tot, i me’n ocupava d’elles, si la meva mare se n’havia d’anar a algun lloc. Per això, anava poc a l’escola. En el fons si que m‘agradava estar amb elles.
A quina edat i a on vas començar a treballar?
 Vaig començar a treballar als tretze anys, a una fàbrica de jerseis a Badalona. Treballava d’amagat, perquè no tenia edat per fer-ho. Els meus pares no volien que anés a treballar, però jo sabia que anirien molt bé més diners casa.
Després del primer treball a on més vas treballar?
Em vaig canviar de treball a una fàbrica de telers de roba amb catorze anys. Allà vaig estar 7 anys. Després vaig treballar amb el meu marit i el meu cunyat, en un negoci familiar on fèiem instruments i joguines de fusta, fins que vaig deixar de treballar.
Quan vas conèixer el teu marit?
El vaig conèixer a la fàbrica de telers on treballàvem a Badalona. Llavors jo tenia 14 anys i ell en tenia 19, i vam començar a sortir 5 anys després.
Quan us vau casar?
Ens vam casar dos anys i mig després de començar a sortir, el 17 d’abril de 1960, a l’església Santa Maria de Badalona.
 
 
Quan vau tenir el vostre primer fill?
El vam tenir a l’any 1961, un noi que es diu Juan.
Després, vau tenir algun altre fill?
 Sí, tretze anys després, al 1973, una noia que es diu Sònia.
Quants néts tens?
En tinc quatre, dos del meu fill i dos de la meva filla. Els del meu fill són dos nois, i es diuen Alejandro i Albert. Les de la meva filla són dues noies, i es diuen Emma i Laia.  
Ara que ja no tens tantes obligacions, que t’agrada fer?
M’agrada molt fer boixets, vaig a classe un cop per setmana,. Allà m’ho passo molt bé. També m’agrada anar a una casa que tenim el meu marit i jo a prop de Tarragona, a la muntanya, perquè quan anem sempre vénen les meves nétes i m’agrada que estem tots junts. Una altra cosa que m’agrada fer és anar d’excursió amb les amigues de l’associació.
Quins llocs has visitat durant la teva vida?
He visitat Alacant, Terol, Paterna, València, Lleó, Logronyo, Zaragoza, Conca, Calatayud, les coves de Covadonga, els pics d’Europa, Mallorca, Múrcia, Peníscola, Andorra, un poblet de França i molts llocs de Catalunya.
De cara al futur, què t’agradaria fer? Alguna cosa pendent, algun viatge...
Sempre m’ha fet moltíssima il·lusió viatjar a Venècia i poder veure els canals. També m’agradaria visitar Paris per veure la torre, o Santiago de Compostel·la per veure la catedral. També m’agradaria poder veure els meus néts fer-se grans i casar-se.
Què t’ha semblat aquesta entrevista?
Crec que ha estat molt interessant. A més, les preguntes m’han agradat. Penso que t’ho has treballat, i espero haver-te ajudat a treure bona nota.       


    Emma García Casanova  1r A ESO

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada